CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, September 20

pemergian...pergi tak kembali...

BISMILLAHHIRRAHMAN NIRRAHIM...
Assalamualaikum..Alhamdulillah..
masih diberi kesempatan untuk mencoret..
di blog yang tak seberapa ini..
dah lama aku tak update cite..sibuk sangat..
entry kali ini memang agak sedih..
bukan agak lagi..memang SEDIH...

tanggal 11 September 2012, 11.55 pagi..
DIA, insan yang sangat aku sayang..
telah pergi buat selamanya...
pergi menemui Sang Pencipta..
tak sangka, dalam sekelip mata, aku kehilangan dia..
C.H.A.Q
insan yang sentiasa menceriakan aku..
dari kecil sampai la besar panjang, dia ada di depan mata..
tapi sekarang, aku dah tak dapat jumpa dia..
lepas ni, bila balik kampung..
aku dah tak dapat jumpa dia lagi..

masa 11/9/2012 aku masih di Terengganu..
time tu aku kat Sekolah Kebangsaan Tok Jiring..
aku tengah praktikal time tu..
tetiba aku dapat panggilan dari ayah..
pelik..ayah jarang call aku pagi..
selalu aku akan gayut dengan ayah n mama time malam..
tapi..aku angkat la..takut ada emergency..
bila aku angkat fon, aku dengar suara ayah agak lain..
ayah cakap, "kak, sabar ea..chaq dah takde"..
ya-Allah..aku time tu terus meraung...
semua student terkejut cikgu die nangis..

dalam fikiran aku, macam na aku nak balik..
aku tengah praktikal..dah la jauh..sempat ke aku tgok arwah..
aku terus call lec n unit praktikum IPG..
Alhamdulillah, aku dberi kebenaran cuti..tp...
atas kebenaran Guru Besar..
aku pon terus ke pejabat sekolah cari GB..mintak cuti..
dapat la..tapi..nak balik macam na..
mulanya, aku terpikir nak drive je Encik Kelisa aku tu..
tetiba ayah n mama plak tak bagi...
diorang risau jadi pape kat aku..lagipun emosi aku bukan stabil..
diorang suruh aku naik bas..aku terus call tempah tiket..

tetiba ayah call lagi..Jenazah nak kebumi lepas ASAR...
ya-Allah, aku memang dah tak sempat nak tengok CHAQ wat kali terakhir..
mama n ayah suruh aku sabar..dan REDHA..
takkan nak siksa mayat..kalau kebumi lambat...
aku sah2 sampai pagi esoknya sebab bas takde ke Kedah pagi2..
semua malam je..
aku terdiam dan fikir balik..terpaksa aku terima..
aku tak dapat jumpa CHAQ wat kali terakhir...

malam tu aku balik..esoknya sebelum Subuh, aku sampai rumah..
suram..tengok mama mata bengkak..ayah mata bengkak..
yes!! aku yakin, diorang pon nangis macam aku..
aku sangat terkilan..
aku tak sempat jumpa arwah wat kali terakhir..
aku terdengar pakcik2 n makcik2 aku borak satu pagi tu..
diorang cakap mama merayu kat tok imam..
suruh tunggu aku balik dulu..baru kebumi..
tapi tak boleh lambatkan proses pengebumian..
kesian kat jenazah..mama terpaksa terima..
terharu sangat, mama sanggup wat gitu..
sebab mama tau, aku SANGAT SAYANG CHAQ...
dari kecik aku rapat dengan chaq..
balik je sekolah, terus pi umah chaq sembang2..(umah chaq sblah umah aku je)..
sampai la aku besar n dok maktab..
tiap kali balik, aku akan sampai dekat2 subuh..
bila dah cerah sikit, terus aku p umah chaq..jumpa dia dulu..

aku la cucu paling manja dengan chaq..
tapi..aku la yang tak sempat jumpa CHAQ..
sangat menyedihkan..
bila sebut ja sal chaq, cepat je air mata ni mengalir..(sedang nangis sambil taip ni)..
aku RINDu chaq..
rasa macam baru je aku naik motor ngan chaq balik sekolah rendah..
p tadika chaq hantar..
hari2 dapat TORA, DINDANG..(mainan dalam kotak)
chaq mesti beli kat aku..tapi.....
chaq dah takde..
tak sempat aku nak belanja chaq macam2..
dengan duit gaji aku sendiri...

raya hari tu aku ada beli kain Pelikat kat chaq..
alhamdulillah..dia sempat pakai walaupun hanya sekali..
tak sangka..chaq lumpuh dalam beberapa bulan..
terus dia tinggalkan aku...

ingat lagi kata2 dia masa aku pi salam dengan dia...
sebelum nak balik ke Terengganu untuk cuti raya hari tu..
dia cakap.."Chaq nak mati dah fatin"..
terkejut aku..aku cakap la..chaq tak boleh mati..
dia tengok ja muka aku..mata dia berair..
dia tanya aku, bila nak balik pulak..
aku cakap la raya haji nanti..dia senyap je..
mama pun ada kata, kadang2 dia akan panggil nama aku..
mungkin dia RINDU aku..
ya-Allah, sedihnya...

ya-Allah..tempatkanlah arwah chaq aku dalam kalangan org2 beriman..
tenangkan dia di sana..

"hari ni, malam Jumaat kedua chaq di sana".. :'(

fatin sayang chaq!

pusara CHAQ...

No comments:

Post a Comment